Alimentatie naturista/bio

Nutritie (paine cu maia)În ziua de azi, mâncarea sănătoasă e o adevărată provocare şi cel mai simplu este să ne întoarcem ca la un tezaur, la obiceiurile alimentare străvechi.

În ceea ce priveşte pâinea, tradiţia pământurilor noastre vorbeşte despre pâinea făcută cu aluăţele. Astăzi aluăţelele s-au transformat în maia, diferenţa dintre ele constând doar în modul de păstrare. În timp ce aluăţelele se păstrau sub formă de turte, uscate, în pungi de hârtie, maiaua se păstrează lichidă, în borcane. În rest reprezintă acelaşi lucru, un agent de fermentare 100% natural.

Pe de altă parte, o pâine sănătoasă şi nutritivă trebuie să fie făcută cu făină ecologică, cât mai integrală, cu apă bună de băut, cu sare fără aditivi.

Dar făina integrală este periculoasă pentru sănătate dacă nu e preparată corect. Ce înseamnă corect? Să fie fermentată într-un mod care imită natura în perioada de încolţire a grâului, adică într-un mediu umed, cald şi acid (un articol interesant despre fermentaţia cerealelor din perspectiva nutriţională, în limba engleză, găsiţi aici). Toate societăţile tradiţionale fermentau astfel grâul şi în general cerealele, înainte de a le prepara. Fermentarea produsă în felul acesta anihilează acidul fitic, cel responsabil cu îngrăşarea, iar pe de altă parte micşorează intoleranţele la gluten.

Beneficiile aduse în organism de sistemul de fermentare şi dospire naturală cu maia a pâinii, sunt multiple:

Pâinea cu maia nu îngraşă. De ce? Responsabil de îngrăşare este acidul fitic existent în bobul de grâu (implicit în făină). El este cel care împiedică asimilarea mineralor în organism. Dacă organismul nu poate să asimileze mineralele din mâncare, va da mereu semnalul de foame, până când va reuşi să îşi acopere necesarul. Maiaua dezactivează acidul fitic din pâine în proporţie de 67% şi astfel organismul are din nou capacitatea să asimileze corect mineralele şi vitaminele. Pâinea pare săţioasă, dar de fapt saţietatea vine de la celelalte mâncăruri de pe lângă pâine, de la care reuşim acum să preluăm ceea ce ne trebuie.

Este foarte uşor de digerat şi nu balonează, în comparaţie cu pâinea făcută cu drojdie comercială, deoarece maiaua predigeră aluatul. 

Alergiile cauzate de drojdia de bere (saccharomyces cerevisiae) sunt în mod evident inexistente.

Pâinea cu maia nu provoacă intoleranţă la gluten, iar pentru cei care déjà au dezvoltat forme uşoare, este complet acceptabilă. Puteţi citi aici şi aici articole de popularizare în limba engleză pe acest subiect. 

Pâinea cu maia şi mai ales pâinea cu maia şi făină albă este mai uşor suportată de diabetici. În urma multor studii efectuate în occident s-a ajuns la concluzia clară că pâinea cu maia ridică extrem de puţin nivelul zahărului în sânge (conform Journal of Cereal Science), la oameni sănătoşi sau la diabetici, având un index glicemic mic. O felie de 30 de grame are indicele 52, 1 gr grăsimi şi 20 gr carbohidraţi. Conform studiilor nutriţionistului Montignac, cel cu dieta care îi poartă numele, pâinea cu maia are avea indicele glicemic de 34.  

Calendarul evenimentelor

Atelier de inițiere în prepararea pâinii cu maia  

  • sâmbătă, 16 septembrie 2017, 9.00-12.00, București

înscrieri

Noutăți

MamaPan

 Înțarc copil, caut bonă

Rețetele sunt bune, produsele repetabile. Brutăresele muncitoare. Furnizorii aleși pe sprânceană, procedurile clarificate si imbunătățite. Până si ...

citește pe blog

Atelier de pâine cu maia 

N-am mai scris de mult despre ateliere, deși sunt activitățile mele preferate și mi-e tare drag de ele. Dar sunt atât de obosită cu munca de rutină a brutăriei, încât și o postare pe blog....

 citeste pe blog

 
Go to top