Despre reeducarea simţurilor prin post

Nu vreau să vorbesc despre postul ortodox sau despre postul de vindecare în diferitele lui forme: de carne, lactate, vegetarian, vegan, negru, etc. Despre diete nici atât. Vreau să vorbesc puţin despre post ca recuperator al funcţiilor organismului. Despre post ca o bună pornire, singura pornire, pentru reeducarea simţurilor.

Un post simplu şi la îndemâna oricui are tărie sufletească, este postul nr. 7 al lui Ohsawa, integral cu cereale, 10 zile: “se poate mânca hrişcă, grâu, porumb, orez, orz, mei, toate integrale. Crude sau gătite cu sau fără apă, prăjite, coapte la cuptor, în orice cantitate, cu condiţia să fie bine mestecate”.

Spun că e fantastic după ce treci de primele zile mai triste, când obişnuinţele de comportament şi obiceiurile alimentare ţipă cât le e gura de mare, când durerile şi inflamaţiile ies din corp, unele tiptil, altele în forţă, când programul zilnic e dat peste cap, ba cu prea mult timp ocupat de mâncare, ba cu prea puţin.

E fantastic să începi să recuperezi simţul mirosului, de exemplu. Să-ţi dai seama că înainte nu percepeai nici a 10-a parte din aromele şi parfumurile din aer, să deosebeşti cu claritate o mireasmă de alta. De pildă, eu cel mai bine gătesc in post deoarece chiar dacă nu gust, mirosul mă ghidează cu exactitate ca să “potrivesc mâncarea” şi să pun tot ce trebuie şi cât trebuie: câtă sare, câte mirodenii. Copiii mă atenţionează de fiecare dată când au de strâmbat din nas la masă, mamă, ar trebui să mai ţii şi tu un post … ce mâncare faci atunci, ehe …

E fantastic şi calmul şi siguranţa cu care te mişti printre lucruri, de parcă timpul s-ar dilata şi faci pace cu obiectele din jur, niciunul nu se mai mişcă din loc, niciunul nu sare în drumul tău, niciunul nu ţi se strecoară din mâini şi cade pe jos. Te poţi ţine de orice program ţi-ai face, pe de o parte pentru că e binevenit să-ți ocupi mintea cu altceva decât doar cu gânduri despre mâncare şi pe de altă parte pentru că senzaţia aceea vâscoasă de lene dispare puf! din prima zi, ca şi cum n-ar fi existat niciodată.

Începi să simţi corpul cum vibrează şi-şi întinde antenele ridate, iar atenţia se ascute. Vezi totul mai bine şi la propriu şi la figurat. Şi parcă în sfârşit îţi poţi permite să laşi universul să-şi urmeze cursul, fără să intervii în treburile lumii.

Iar când revii din post, îţi dai seama că simţurile tale tocmai au fost reeducate. Sesizezi imediat nivelul de toxicitate a orice pui în gură, recunoşti din prima ceea ce ţi-ar face bine şi ce nu, ştii fără umbră de îndoială când şi cât ar trebui să mănânci. Devii propriul tău consultant nutriţionist, propriul tău doctor. Gastronomia bio capătă sens, iar respectul pentru mâncarea simplă, naturală îşi face în sfârşit apariţia.

Apoi decazi din nou. Cu prima gură de dulce, cu prima bucată de unt, cu prima murătură. Şi te mai suporţi aşa o vreme, apoi îţi aduci aminte ce zeu ai fost odată şi o iei de la cap.

bulgur-cu-hrisca

8 thoughts on “Despre reeducarea simţurilor prin post

  1. Daniela

    Corina, dar eu am citit ca la Oshawa nr. 7 se mananca numai grau, hrisca, mei si orez; vad ca tu spui mai multe cereale..

  2. Daniela

    Corina, am gasit in carte citatul, insa convingerea mea este ca la regimul nr. 7 sunt permise numai orez, grau, mei si hrisca – acestea sunt cele puternic Yang – apar in tabelul din carte la pagina 40. Citatul acela cred eu ca vorbeste despre dieta macrobiotica la modul general, mai ales ca in paragraful imediat urmator acestuia Oshawa spune ca putem manca legume de sezon si da exemple – iar in regimul 7 se consuma 100% cereale.

  3. Corina Post author

    Da Daniela, ai dreptate. Eu am ales sa pun toate cerealele, nu numai pe cele 4, pentru ca din experienta mea, e mai usor asa, mai ales pentru noi din ziua de azi care postim de la atatea si atatea alimente. Cand se tinea post doar de la alte cateva simple alimente, 4 cereale erau de ajuns, dar pentru noi trecerea e socant de brusca. Mai ales pentru 10 zile. Eu cred ca acum e bine sa tinem post chiar si cu 6 cereale in loc de 4. Chiar si mai putin integrale, avand in vedere ca mai toti avem colonul iritabil, iar coaja cerealelor e hiper-iritabila. Oricum, multumesc de comentariu, e important pentru cei care se decid sa urmeze postul asta.
    Spune-mi tu te rog, din experienta ta: de cate ori l-ai tinut pana acum? cum a fost? cum faci revenirea din post? de ce il tii si cand il tii?
    Multumesc Daniela 🙂

  4. Daniela

    Corina, iti impartesesc parerea 🙂
    Eu am tinut pana acum de vreo 3 ori Oshawa nr. 7, doar cu cele 4 cereale, pe care le-am mancat fierte. De data asta mi s-a parut greu de tinut, a fost o provocare, dar nu mi-am dat voie sa intrerup. Eu tin regimul asta numai pentru efectul de dezintoxicare, ca de sanatoasa sunt, slava Domnului (stiu ca de obicei acest regim 7 este tinut de catre persoane cu grave probleme de sanatate). Am tinut regimul in perioada de post, iar dupa terminarea lui am revenit la post, cu mentiunea ca in primele zile dupa Oshawa am continuat sa mananc numai alimente Yang. Nu cred ca voi mai tine nr. 7, pentru ca mi-a fost greu ultima data.

  5. Corina Post author

    Si eu am intrerupt anul asta inainte de finalizarea celor 10 zile. Am avut mult de stat in public si nu puteam manca tot timpul. Nu stiu tie, dar mie imi ia mult timp sa mananc o portie de grau fiert, sau hrisca, sau orez si cum termin mi se face foame si as lua-o de la cap 🙂 Si cum nu mi-am permis sa fiu tot timpul cu gura plina, m-am cam infometat anul asta. Asa ca am preferat sa-l intrerup inainte de termen, inainte sa dau in altele. Mai ales ca si eu il tin numai pentru dezintoxicare. Iar postul ortodox, exact cum ai zis si tu, mi se pare acum parfum 🙂

  6. Loredana

    Buna si eu am ținut acum câtva timp regimul nr 7 a lui Oshawa dupa recomandarea unchiului meu, intr-adevăr a fost foarte greu mai ales in primele zile…. Ceea ce ma ajutat au fost niște turtite din grâu ( grâu măcinat in rasnita de cafea, amestecat cu apa calda si un pic de sare pus la dospit pentru câteva ore, si dupa făcute niște turtite de un cm grosime puse pe hârtie de copt la doct potrivit pana se rumenesc)care îmi alungau Senzația de foame ;)….acestea ma ajutau in zilele aglomerate pt ca le puteam mânca oriunde.sper sa va ajute la următorul post….

  7. Corina Post author

    Da! Si eu tot cu piureul de grau scap de obicei de foame (rasnit, apa, sare, fiert). Dar anul asta painea integrala a fost vedeta supravietuirii 🙂

Comments are closed.